سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرور رکمانت؛ یکی از پرکاربردترین سختافزارهای حوزه IT

تا پایان سال 2020، حدود یک سوم کل داده‌ها در فضای ابری وجود داشتند و به همین خاطر باید از دیتاسنترها تشکر کنیم. بدیهی است که برای اینکه تمام اجزای مرکز داده به درستی اجرا شوند، به روشی برای استفاده بهینه از سرورها نیاز داریم. بهترین راه برای انجام این کار استفاده از سرورهای رکمانت می‌باشد. اما سرور رکمانت چگونه استفاده می‌شود؟

پاسخ این سوال بیشتر از آنچه که فکر کنید به عملکرد سرور مربوط است. مهم‌ترین اجزای زیرساخت فناوری اطلاعات سرورهایی هستند که امکان ایجاد، اشتراک گذاری و دسترسی به داده‌ها را از طریق شبکه برای کاربران فراهم می‌کنند. در واقع، این سرورهای رکمانت هستند که از عملکرد صحیح و بهینه سرورها پشتیبانی می‌کنند. بر خلاف سرورهای تاور که برای قرار گرفتن در قفسه به صورت ایستاده طراحی شده اند، سرورهای رکمانت در محفظه‌هایی به نام رک بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند که این امر به یکپارچه سازی منابع شبکه و به حداقل رساندن فضای مورد نیاز کمک می‌کند.

مسلما می‌توانید سرورها را به سادگی روی یک میز بزرگ بچینید و به بهترین‌ نتایج امیدوار باشید. در این شرایط احتمالا با مشکلاتی از قبیل گرمای بیش از حد و عملکرد ضعیف مواجه خواهید شد و به همین دلیل توجه به چیدمان سرور از اهمیت بالایی برخوردار است.

نگاهی به سرور رکمانت

سرورها به انواع سرورهای تاور، رکمانت و بلید یا تیغه‌ای تقسیم می‌شوند. در واقع، مهم نیست که برای چه کاری از سرورها استفاده می‌کنید، آن‌ها عمدتا در این سه نوع دسته جای می‌گیرند. سرورهای تاور، رکمانت و تیغه‌ای اساسی ترین تجهیزات سخت افزاری هستند که توسط شرکت‌ها خریداری می‌شوند. تنها انتخاب یک سرور براساس نیازهای مشخص شده می‌تواند هزینه‌های شرکت را به طور موثر کاهش دهد.

برای شرکت‌هایی که در زمینه فناوری کار می‌کند، انتخاب سرور مناسب تصمیم مهمی برای بهبود آن است. مسلما هیچ‌کس نمی‌خواهد خطر سقوط یا داغی بیش از حد یک سرور پرهزینه، کسب و کارش را تهدید کند. در حالی که بیشتر رک‌های خوش‌ساخت می‌توانند با خیال راحت تجهیزات زیادی را در خود جای دهند، طراحی‌ آن‌ها نیز می‌تواند بسیار متفاوت باشد. طراحی برخی از ابتدایی‌ترین رک‌ها به صورت دو پایه است که می‌توان آن‌ها را به زمین یا دیوار متصل کرد. این رک‌ها بیشتر برای تجهیزات مخابراتی و شبکه مانند: فایروال‌ها، روترها و سوئیچ‌ها استفاده می‌شوند.

سرور رکمانت برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

مانند همه سرورها، سرورهای رکمانت نیز خدمات خاصی به مشتریان خود ارائه می‌دهند. این ماشین‌های قابل اعتماد و پرقدرت برای مقاومت در برابر شرایط سخت محیطی، مانند: دماهای بسیار بالا یا پایین، لرزش و رطوبت طراحی شده‌ اند. این سرور برای سازمان‌هایی که به مقیاس‌پذیری و توسعه‌ تاکید دارند، یک گزینه ایده‌آل است.

قطعات اساسی سرور رکمانت

قطعات مورد نیاز هر سرور به نیازهای IT آن سازمان بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر کارهای سنگینی را انجام می‌دهید، احتمالا به حافظه سرور DDR4 نیاز خواهید داشت که در عین افزایش پهنای باند، ولتاژ را کاهش می‌دهد. به طور کلی اجزای مشترک سرورهای رکمانت به شرح زیر است:

مادربرد

CPU

RAM: به عنوان حافظه سرور شناخته می‌شود. هرچه رم بهتر باشد سرعت دسترسی به داده‌ها نیز بهتر می‌شود.

HBA: دستگاه‌های خارجی را به سرور متصل می‌کند.

پورت های ورودی و خروجی: مانند USC، پورت سریال یا پورت AUX

محفظه‌های درایو: برای افزودن HDD یا SSD به سرور

تجهیزات پشتیبانی دیگر: از جمله ریل‌ها، میله‌های مدیریت کابل و سیستم خنک کننده

مزایای بی نظیر سرور رکمانت

اصلی‌ترین دلیل محبوبیت سرورهای rackmount این است که به راحتی در کنار سایر تجهیزات مهم مانند: سوئیچ‌های شبکه قرار می‌گیرند. در این شرایط مدیریت کابل‌ها بسیار آسان‌تر خواهد شد. همچنین، رک‌های این سرور اغلب برای ارتقای جریان هوا طراحی شده‌اند و بسیاری از آن‌ها با سیستم‌های خنک‌کننده اختصاصی عرضه می‌شوند.

هنگام استفاده از سرور رکمانت عملکرد سرور افزایش می‌یابد، فرآیند تعمیر و نگهداری مرکز داده تسهیل می‌شود و امنیت بیشتر خواهد شد. اما مزایای دیگر استفاده از سرور رکمانت در دیتاسنتر چیست؟ در اینجا برخی از مزایای کلیدی این سرورها را شرح می‌دهیم:

راه اندازی دیتا سنتر با ظرفیت کامل

شما می‌توانید مرکز داده خود را با ظرفیت کامل راه اندازی کنید. با اجرای سرورها در سطوح بهینه می‌توانید از مدیریت جریان هوا و ظرفیت آن حداکثر استفاده را ببرید. با این حال، هنگام خرید سرور رکمانت این نکته را در نظر بگیرید که قفسه‌های سرور در اندازه‌ها و طرح‌های مختلف وجود دارند و بسیاری از آن‌ها قابل تنظیم هستند. بنابراین می‌توانید به راحتی قفسه‌های خالی را جا به جا کنید یا آن‌ها را با پانل‌های خالی بپوشانید تا جریان هوا افزایش یابد.

قابلیت ارتقا

فرآیند ارتقا و اضافه شدن سرور جدید به سرورهای رک بسیار آسان است. اگر نیاز شرکت بیشتر شود، فضای زیادی برای افزودن سرورهای جدید یا ارتقا آن‌ها وجود دارد. این سرورها به راحتی و بدون نیاز به خاموش کردن سیستم حذف می‌شوند و بنابراین در کار سرور خللی ایجاد نخواهد شد.

نگهداری آسان

نگهداری از مرکز داده برای بهره وری بیشتر امری ضروری است. قفسه‌های سرور به راحتی حرکت می‌کنند و بنابراین تعمیر و نگهداری آن‌ها بسیار راحت خواهد بود. برخی از این قفسه‌ها به چرخ‌هایی مجهز هستند تا بتوانید آن‌ها را به آسانی جابجا کنید و از آنجایی که همه چیز در یک رک قرار دارد، می‌توانید به راحتی مشکلات را شناسایی کرده و نسبت به حل آن‌ها اقدام نمایید.

امنیت بیشتر

مهم ترین نکته امنیت دیتاسنتر است. قفسه‌ها از پانل‌های قفل شده برای ایمن نگه داشتن سرور استفاده می‌کنند. سرورهای رکمانت مختلف با سیستم‌های امنیتی متفاوتی عرضه می‌شوند، بنابراین در ابتدا تعیین کنید که کدام سیستم امنیتی برای شما بهتر کار می‌کند. علاوه بر همه این‌ها، سرور رکمانت بسیار انعطاف پذیر است و می‌تواند متناسب با نیاز هر سازمان طراحی و تولید شود.

چگونه یک سرور رکمانت مناسب انتخاب کنیم؟

وجود سرور در شرکت‌ها مزایای بسیاری را به همراه خواهد داشت. همانطور که گفتیم، انواع مختلفی از سرورها در اشکال مختلف وجود دارند، با این حال سرور رکمانت یک انتخاب ایده ال برای بسیاری از مشاغل محسوب می‌شود. به طور کلی سرورهای رکمانت فضای کمی را اشغال می‌کنند و به راحتی نصب می‌شوند. این سرورها امنیت بیشتری را ارائه می‌دهند و برای راه اندازی به منابع زیادی نیاز ندارند.

سرورهای رکمانت زیادی با اندازه‌ها و قابلیت‌های متنوع و برای انجام کارهای متفاوتی در بازار وجود دارند. در ادامه راهنمایی را برای انتخاب سرور رکمانت مناسب کسب و کار خود می‌خوانید.

اندازه

یکی از مهم‌ترین مواردی که هنگام خرید این نوع سرور باید در نظر گرفت اندازه آن است. آیا سرور را در یک رک قرار می‌دهید؟ آیا جای آن در فضای آزاد است؟ اگر قصد دارید سرور را در یک رک نصب کنید، فاکتور بسیار مهمی که باید در نظر بگیرید، اندازه آن است. عرض این سرورها معمولا 19 اینچ است و ارتفاع استاندارد آن‌ها به 1.75 اینچ (1U) می‌رسد. البته در ارتفاع بزرگتر 2U، 3U یا حتی 4U نیز عرضه می‌شوند که در این صورت فضای بیشتری برای پردازنده‌های بیشتر و سایر قطعات نیز فراهم خواهد شد.

حافظه

عملکرد سرور مشابه یک رایانه است و وظایفی از جمله ذخیره سازی و اشتراک گذاری فایل‌ها را مدیریت می‌کند. بدیهی است مقدار حافظه و فضای ذخیره سازی مورد نیاز هر سازمان بسته به نیازهایی که دارد، متفاوت است. برای شروع، سروری با حداقل 8 گیگابایت حافظه، 1 ترابایت فضای ذخیره سازی و حدود 8 تا 16 هسته پردازنده در نظر بگیرید. در صورت نیاز به قطعات بیشتر می‌توانید بعدا سرور خود را ارتقا دهید. قبل از انجام این کار در نظر بگیرید که قطعات جدید با قطعات موجود در سرور مطابقت داشته باشند. این قطعات باید از همان سازنده و همان مدل باشند.

مجازی سازی

مجازی سازی عمل ایجاد تعدادی ماشین‌های مجازی است که هر کدام بخشی از حافظه موجود، پردازنده‌ها و استوریج را برای اجرای یک عملکرد خاص به خود اختصاص می‌دهند. نرم افزاری به نام Hypervisor این منابع را بین ماشین‌های مجازی توزیع می‎کند تا عملکرد هرکدام از آن‌ها را افزایش دهد و ماشین مجازی به طور مستقل کار کند.

سیستم عامل

رایج‌ترین سیستم عامل در سرورها ویندوز است. ویندوز مدت زیادی است که استفاده می‌شود و ویژگی‌های خوبی برای کسب و کار شما به همراه دارد. اما مشکل اصلی این است که این سیستم عامل از برنامه‌های غیر مایکروسافت پشتیبانی نمی‌کند. اگر از نرم‌افزار open source استفاده می‌کنید، سروری را در نظر بگیرید که بتواند سیستم‌عامل‌های مختلف را از طریق مجازی‌سازی اجرا کند.

بودجه و الزامات

بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط ??به دلیل کمبود بودجه انتخاب‌های محدودی دارند. شاید در چنین شرایطی به دنبال ارزان‌ترین سرور در بازار باشید. با این حال بهتر است میان کیفیت و قیمت تعادل ایجاد کنید. نیازهای محاسباتی خود را برای پنج سال آینده پیش بینی کنید و سروری را انتخاب نمایید که بتواند تا آن زمان نیازهای سازمان را برطرف کند. به همین ترتیب، از هزینه‌های ناشی از دور انداختن سرور و خرید سرور بزرگ‌تر در آینده جلوگیری می‌شود.

نتیجه گیری

انتخاب سرور مطابق با نیازهای خود قطعا چیزی است که باید هنگام تحقیق برای خرید سرور مناسب در نظر داشته باشید. نیاز به سرور و مدیریت صحیح آن‌ها هر لحظه بیشتر می‌شود، بنابراین استفاده از سرور رکمانت گزینه خوبی برای آینده مدیریت داده و شبکه است. در آخر مهم‌ترین نکته این است که تحقیقات خود را برای یافتن بهترین سرور ادامه دهید. خوشبختانه سرورهایی که شرکت رهاکو ارائه می‌دهد سازگاری با تجهیزات IT و دیتاسنتر شما را تضمین می‌کند. برای شروع آماده اید؟ همین امروز برای اطلاعات بیشتر درباره سرورهای رکمانت و خدمات نصب آن‌ها با کارشناسان رهاکو تماس بگیرید