سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز درباره تلفن مخصوص ویپ!

در راهنمای خرید تلفن مخصوص ویپ ما نگاهی به سخت افزار بهترین تلفن های VoIP در بازار خواهیم داشت. اگرچه خدمات VoIP به وضوح نقش مهمی در کیفیت شبکه‌های تلفن یک شرکت ایفا می‌کند، سخت افزار به عنوان زیربنای یک سیستم تلفن تجاری، نوع عملکرد آن را تعیین می‌کند. تلفن مخصوص ویپ سیگنال‌های صوتی آنالوگ را به داده‌های صوتی دیجیتالی تبدیل می‌کنند. خدمات VoIP معمولا ارزان‌تر و مقیاس‌پذیرتر از شبکه‌های تلفن سنتی هستند.

تلفن مخصوص ویپ و ip phone چیست؟

Voice over Internet Protocol یا VoIP فناوری است که امکان برقراری تماس‌های تلفنی از طریق اینترنت را فراهم می‌کند. تلفن مخصوص ویپ یا IP، که به عنوان تلفن‌های VoIP شناخته می‌شوند، بسته به نیازهای سازمان، انواع مختلفی دارند. در میان طیف گسترده‌ای از تلفن‌های اداری VoIP، انواع سیمی و بی‌سیم وجود دارد. تلفن مخصوص ویپ به طور خاص برای تماس‌های کنفرانسی طراحی شده‌است و دارای بلندگوست. تعدادی  از آن‌ها امکان تماس ویدیویی دارند و برخی دیگر در مراکز تماس بهترین عملکرد را دارند.

برخی از تلفن‌های IP بر روی سیستم‌عامل‌ گوشی‌های هوشمند مانند Android اجرا می‌شوند. برندهای بزرگ VoIP عبارتند از Cisco، Poly، تلفن‌های IP Grandstream، Mitel و چندین برند دیگر مانند Nextiva و RingCentral. این شرکت‌ها با ارائه آپشن‌های مورد نیازی مانند کلیدهای شماره گیری سریع، نمایشگرهای گرافیکی، سازگاری با بلوتوث و موارد دیگر، بخش قابل توجهی از بازار تلفن‌های IP را به خود اختصاص داده‌اند.

تلفن‌های IP و تلفن مخصوص ویپ اگرچه اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شود، اما یک تفاوت ظریف دارند: تلفن مخصوص ویپ از اینترنت عمومی برای حمل ترافیک صوتی استفاده می‌کند، در حالی که تلفن IP از یک شبکه داده خصوصی برای تماس‌های خروجی استفاده می‌کند.

انواع تلفن مخصوص ویپ کدام است؟

تلفن‌های VoIP و IP مزایای زیادی نسبت به خطوط تلفن سنتی دارند. و ما تعدادی از بهترین‌ها در تلفن مخصوص ویپ را فهرست کرده‌ایم:

سیسکو IP Phone 6800, 7800, 8800 series

سیسکو طیف گسترده‌ای از سخت‌افزار، نرم‌افزار، و سایر تجهیزات مخابراتی را ارائه می‌کند، اما این شرکت اخیراً به دلیل ارائه بهترین تلفن‌های مخصوص ویپ شهرت پیدا کرده است. این شرکت اکنون مجموعه‌ای از گوشی‌های مختلف از جمله تلفن‌های ابری، تلفن‌های PBX و تلفن‌های ارتباطی یکپارچه را تولید می‌کند.

تلفن VoIP سری 6800 سیسکو

با نگاهی مجزا به طیف وسیعی از انواع تلفن مخصوص ویپ، سری 6800 دارای طراحی ارگونومیک، قابلیت‌های صوتی زیادی است. همچنین دارای صفحه‌نمایش 3.5 اینچی در مقیاس خاکستری با وضوح بالا و با نور پس‌زمینه سفید برای خواندن آسان است.

تلفن VoIP سری 7800 سیسکو

سری7800 با استانداردهای کاربری مشابه سری 6800 مجهز شده است. همچنین زبان محلی را پشتیبانی می‌کند. و حالت صرفه جویی در مصرف انرژی خود در آن فعال است.

تلفن VoIP سری 8800 سیسکو

به عنوان یک تلفن UC، سری سیسکو 8800 نسبت به مدل‌های دیگر گران‌تر است، اما دارای یک سوئیچ اترنت گیگابیتی داخلی، یک کیت دیواری اختیاری و پورت اتصال USB است. مدل‌های خاص، از جمله 8845 و 8865، با قابلیت‌های ویدیویی HD نیز عرضه می‌شوند که می‌تواند به‌ویژه برای کسب‌وکارهایی که پیش‌بینی می‌کنند به دورکاری نیاز دارند مورد توجه قرار گیرد.

سری IP Phone Grandstream GRP, GXP, GXV

گرانداستریم، نتورکز تجهیزات ارتباطی صوتی و تصویری IP را به مشاغل و مصرف‌کنندگان عرضه می‌کند. سری‌های GRP، GXP و GXV همه انتخاب‌ مناسبی برای افرادی‌ست که به تلفن مخصوص ویپ با کیفیت بالا نیاز دارند. سری GRP مجموعه‌ای از تلفن‌های IP درجه یک است که برای استقرار انبوه در نظر گرفته شده است. GRP2600 دارای طراحی شیک، تجربه کاربری جدید و سیستم عامل یکپارچه است.

از طرفی سری GXP برای افرادی طراحی شده است که از تلفن استفاده‌های متعددی می‌کنند و نیازمند دسترسی به ویژگی‌های پیشرفته هستند. GXP2130 عملکردی اختصاصی برای تلفن ثابت و SIP دارد و تمام انتظاراتی که از یک تلفن مخصوص ویپ دارید را برآورده می‌کند.

هشت کلید شماره گیری سریع در GXP2130 باعث می‌شود که به طور موثر با مخاطبین اصلی خود ارتباط برقرار کنید. صدای HD دارد و به این معنی است که صدا باید هم از طریق گوشی و هم از طریق بلندگو واضح باشد. امکان کنفرانس صوتی چهار طرفه را فراهم می‌کند و پشتیبانی از بلوتوث از دیگر ویژگی‌های آن است.

این دستگاه‌ها همچنین مجهز به عملکرد ویدئویی برای برقراری ارتباط چند رسانه‌ای هستند. اضافه شدن سیستم عامل اندروید و عملکرد صفحه نمایش لمسی باعث می‌شود کارمندان از مزایای تلفن رومیزی و تبلت در یک دستگاه ساده و مفید بهره‌مند شوند.

Yealink SIP T2, 3, 4, 5 series

شرکت تجهیزات ارتباطی Yealink طیف وسیعی از تلفن‌های VoIP را در سطوح قیمتی مختلف ارائه می‌کند، بنابراین احتمالاً دستگاهی وجود دارد که مناسب همه محدوده‌های بودجه باشد.

تلفن های VoIP سری Yealink SIP T2

این گوشی‌ها ممکن است تا حد زیادی با رابط‌های LCD در مقیاس خاکستری همراه باشند، اما همه آن‌ها عملکرد بسیار خوبی را با قیمت مقرون به صرفه دارند.

VoIP سری Yealink SIP T3

در همین حال، سری SIP T3 نوید ارائه تجربه اداری راحت‌تر و بهتری را از طریق فناوری فیلتر نویز هوشمند و پلتفرم مدیریت دستگاه Yealink می‌دهد.

تلفن های VoIP سری Yealink SIP T4

تمام دستگاه‌های این سری به دلیل مجهز بودن به سیستم عامل یکپارچه و یک CPU قدرتمند به راحتی قابل نگهداری و ارتقا هستند. سری T4 همچنین به گزینه‌های توسعه از طریق بلوتوث، Wi-Fi و ویژگی‌های ضبط روی USB مجهز شده است.

تلفن مخصوص ویپ سری Yealink SIP T5

برای مشاغلی که خواهان همکاری و مشارکت زیاد افراد از طریق ارتباط و تعامل تلفنی هستند، سری SIP T5 انتخاب خوبی است. به عنوان مثال VP59 از یک دوربین قابل جابجایی 1080P HD، یک صفحه نمایش لمسی خازنی هشت اینچی، 27 کلید لمسی و سیستم عامل اندروید 7.1 پشتیبانی می‌کند. همچنین مانند تمام دستگاه‌های تولید شده توسط Yealink، عملکرد بسیار خوبی را با قیمت مقرون به صرفه ارائه می‌کند.

Avaya J Series

تلفن‌های آوایا به خاطر گوشی‌های قابل اطمینان و ساده‌شان معروف هستند. سری J که دارای شش دستگاه است، دارای طراحی شیک و ارگونومیک است و صفحه نمایش بزرگ خوانا دارد. قابلیت پشتیبانی از PoE و دو پورت شبکه را نیز دارد.

تلفن IP آوایا J129

مدل تلفن J129 در سطوح مبتدی قابل استفاده است. این دستگاه دارای گزارش 100 تماس ورودی، صفحه نمایش شفاف و تک رنگ و پورت 10/100mbps برای اتصال به رایانه است.

تلفن IP آوایا J139

J139 با یک صفحه نمایش روشن و رنگی، دارای چهار نشانگر وضعیت است و برای کاربرانی که فقط به متداول‌ترین ویژگی‌های مورد استفاده، از جمله Hold، Transfer، Conference، Forward، Call Park /UnPark نیاز دارند، ایده آل است.

تلفن های IP Avaya J169, J179, J189

سه دستگاه رده بالا نیز توسط Avaya در قالب گوشی‌های J169، J179 و J189 عرضه شده است. و دارای ویژگی ‌های مازاد مانند پشتیبانی از چند زبان، نشانگرهای انتظار پیام و دکمه‌های LED است. هر دو گوشی J179 و J189 با نمایشگرهای رنگی و طیف وسیعی از دکمه‌های فیزیکی و مجازی ارائه می‌شوند. همچنین شایان ذکر است که ماژول توسعه J100 برای دارندگان گوشی های J169/J179 در دسترس است و برای موقعیت‌هایی که اترنت سیمی در دسترس نیست، مانند مکان‌های پاپ‌آپ، نمایشگاه‌های تجاری و دورکاری، ایده آل است.

Poly V، سری C

Poly که قبلا با نام Polycom شناخته می‌شد، همچنان به تولید تجهیزات ارتباط صوتی، هم برای مشاغل و هم برای مصرف‌کنندگان ادامه می‌دهد و تلفن مخصوص ویپ آن به عنوان یکی از بهترین‌ها شناخته می‌شود. این شرکت دارای دو طیف اصلی تلفن های IP است: دستگاه های سری V و C. سری C برای پشتیبانی از کارمندان طراحی شده است و سری V دارای ویژگی‌هایی‌ست که موجب افزایش تعامل با مشتری می‌شود و معمولا برای مراکز تماس مناسب است.

تلفن های IP Poly CCX

مدل‌های CCX به شما امکان استفاده از هدست را می‌دهند و دارای صفحه نمایش لمسی رنگی هستند. نکته جالب در ویژگی انحصاری Audio Fence آن است. عملکرد آن به این گونه است که صدای پس‌زمینه را برای کسی که در یک دفتر کار شلوغ یا هر محیط پر سر و صدایی تماس می‌گیرد، حذف می‌کند. در میان دستگاه‌های سری C، CCX 400 احتمالا اولین گزینه برای انتخاب باشد، اما همچنان با نمایشگر LCD پنج اینچی لمسی و اندروید 9 عرضه می‌شود. CCX 600 علاوه بر این‌ها، به لطف Wi-Fi امکان نصب تلفن در هر مکانی را دارد.

تلفن های IP Poly VVX

مدل‌های VVX از دستگاه‌های ارزان‌تر با صفحه‌نمایش خاکستری هستند.

سری Mitel MiVoice

میتل یکی از معتبرترین شرکت‌ها در عرصه ارتباطات است و کیفیت بالای تلفن‌های IP یا VoIP آن یکی از دلایل آن است. تلفن مخصوص ویپ میتل به دلیل کیفیت صوتی عالی خود مشهور است.

تلفن VoIP Mitel MiVoice 5304

در یک بازه قیمتی پایین، Mitel MiVoice 5304 IP Phone انتخاب مناسبی است. این دستگاه از پروتکل های SIP و MiNet پشتیبانی می‌کند. طراحی جمع و جور آن برای استقرار در محیط‌هایی از جمله کابین کشتی‌های کروز، تلفن‌های اتاق مهمان هتل، خوابگاه‌های دانشگاه یا کلاس‌های درس مناسب است.

MiVoice 6910

دارای دو پورت اترنت گیگابیتی و صفحه نمایش LCD بزرگ 3.4 اینچی است که آن را برای مشاغل در هر اندازه ایده آل می کند.

تلفن VoIP Mitel MiVoice 6940

یکی از دستگاه های پرچمدار ارائه شده توسط Mitel MiVoice 6940 است. با اتصال بلوتوث 4.1 و گوشی بی‌سیم، کارمندان می‌توانند در هر قسمت از خانه یا محل کار تماس بگیرند. جالب‌تر اینکه MiVoice 6940 دارای قابلیت MobileLink است، به این معنی که تماس‌ها و مخاطبین تلفن هوشمند را می‌توان با تلفن رومیزی همگام‌سازی کرد.

آیا می توانم از تلفن هوشمند خود یا تلفن ثابت معمولی به عنوان تلفن مخصوص ویپ استفاده کنم یا باید تلفن خاصی برای VoIP خریداری کنم؟

یکی از مزایای عمده VoIP انعطاف پذیری آن است و این باعث می‌شود تا به انواع گوشی‌هایی که با سولوشن VoIP سازگار هستند نیز تعمیم می یابد. پاسخ کوتاه به اینکه آیا می‌توان از تلفن هوشمند یا تلفن ثابت معمولی برای VoIP استفاده کرد، بله است. با این حال ممکن است در ادامه با مشکل مواجه شوید.

اگر مشاغل یا افراد بخواهند از خدمات VoIP با تلفن ثابت معمولی خود استفاده کنند، ابتدا باید نوعی آداپتور برای اتصال تلفن به اینترنت خریداری کنند. معمولاً گوشی شما با استفاده از کابل اترنت به روتر بی‌سیم متصل می‌شود. سپس کاربران باید آدرس IP آداپتور VoIP خود را با استفاده از دستگاه متصل به اینترنت دیگری، طبق دستورالعمل‌هایی که همراه آداپتور ارائه شده است، وارد کنند. پس از تکمیل پیکربندی، افراد می‌توانند از تلفن آنالوگ معمولی خود برای برقراری و دریافت تماس از طریق اینترنت استفاده کنند.

خوشبختانه، هنگام استفاده از تلفن هوشمند برای دسترسی به VoIP، همه چیز ساده‌تر می‌شود. از آنجایی که تلفن‌های هوشمند از قبل قابلیت اتصال به اینترنت را دارند، استفاده از خدمات VoIP معمولاً بسیار ساده است. در واقع، چندین ارائه‌دهنده VoIP وجود دارند که به‌طور خاص بازار گوشی‌های هوشمند را هدف قرار داده‌اند.

استفاده از تلفن مخصوص ویپ چقدر سخت است؟

خبر خوب این است که استفاده‌‌ای که اغلب این تلفن‌ها دارند، برقراری و دریافت تماس، پیچیده‌تر از عملکرد یک گوشی تلفن ثابت آنالوگ یا تلفن هوشمند نیست. تنها جنبه اغلب تلفن‌های VoIP که ممکن است دشوار باشد، فرآیند نصب است، اما بهترین ارائه دهندگان خدمات VoIP مانند مجموعه رها، در این امر به شما کمک خواهند کرد.

نتیجه گیری

 

 

 

اگرچه می‌توان از یک تلفن ثابت یا تلفن هوشمند معمولی به جای تلفن مخصوص ویپ استفاده کرد، اما این بدان معنا نیست که مشاغل و کارمندان قادر به دریافت خدمات بهینه شده‌ای خواهند بود. انواع تلفن‌هایی که در بالا بررسی شدند، به طور خاص و مخصوص، برای کار با  VoIP طراحی شده‌اند و دارای ویژگی‌های سخت‌افزاری خاصی هستند. پس توصیه ما نیز تهیه‌ی یکی از موارد بالا است.