سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اینترنت استارلینک در کشتی و هواپیماها مورد استفاده قرار گرفت

کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده به اسپیس ایکس SpaceX متعلق به ایلان ماسک اجازه داد تا از شبکه ماهواره‌ای Starlink برای وسیله نقلیه در حال حرکت استفاده کند. و این شرکت این طرح را برای گسترش خدمات پهنای باند به خط هوایی تجاری، کشتی‌های حمل و نقل و کامیون‌ها عرضه کرد. و همچنین یک گام مهم برای شرکت ایلان ماسک و گسترش بیشتر این سرویس است.

استارلینک مجموعه‌ای از ماهواره‌های پرتوهای اینترنتی که به سرعت در حال رشد هستند، مدت‌هاست که به دنبال توسعه و رشد پایگاه مشتریان خود از کاربرانی که در مناطق روستایی و فقیر هستند تا مشتریان سازمانی در بخش‌های خودرو، کشتیرانی و خطوط هوایی است. در این مقاله به استفاده از اینترنت استارلینک در کشتی و هواپیما میپردازیم.

گزارش انتشار مجوز

FCC در مجوزی که منتشر کرده است با تکرار طرح‌هایی که برای درخواست اسپیس‌ ایکس SpaceX ارائه شده بود، گفت: «مجوز کلاس جدیدی از پایانه‌ها برای سیستم ماهواره‌ای اسپیس‌ ایکس و دامنه قابلیت‌های پهنای باند را برای پاسخگویی به نیازهای رو به رشد کاربران که اکنون نیاز به اتصال در حین حرکت دارند، گسترش می‌دهد. اسپیس ایکس SpaceX از سال 2019 به طور پیوسته حدود 2700 ماهواره Starlink را به مدار پایین زمین پرتاب کرده است و صدها هزار مشترک جمع آوری کرده است، از جمله بسیاری از آن‌ها که ماهانه 110 دلار برای اینترنت با استفاده از کیت‌های ترمینال خود 599 دلار پرداخت می‌کنند.

شرکت هواپیمایی

اسپیس ایکس SpaceX تحت مجوز آزمایشی FCC می‌باشد که پایانه‌های Starlink طراحی شده برای هواپیما، روی جت‌های Gulfstream و هواپیماهای نظامی ایالات متحده را آزمایش کرده است. شرکت فضایی مستقر در کالیفرنیا در سال‌های اخیر به شدت بر روی شرکت‌های هواپیمایی در اطراف Starlink برای وای‌فای حین پرواز تمرکز کرده است و اولین قراردادهای خود را در ماه‌های اخیر با هواپیمایی هاوایی و سرویس جت نیمه خصوصی JSX امضا کرده است.

سرویس اینترنتی استارلینک، رشته‌ای حدود 2000 ماهواره در مدار پایین است که این شرکت آن را «مگاکور فلکی» می‌نامد. طبق گفته Space X، این فناوری به ویژه برای اتصال به مکان‌های دورافتاده که اتصال به اینترنت غیرقابل اعتماد یا در دسترس نیست، مناسب است.

بر اساس وب سایت خبری اکتشاف و نجوم فضایی Space.com، از آنجایی که ماهواره‌ها به یکدیگر متصل هستند و نزدیک به زمین هستند، می‌توانند مقادیر زیادی از داده‌ها را به هر نقطه از سیاره سریع‌تر از کابل‌های فیبر نوری ارسال کنند. مدیران خطوط هوایی نسبت به سرعت و قابلیت اطمینان وعده داده شده توسط Starlink، اشتیاق نشان داده‌اند و اینگرام می‌گوید این سرویس “بهترین تجربه اتصال موجود در هوا” خواهد بود. الکس ویلکاکس، مدیر عامل JSX، گفت که Starlink اینترنت سریع‌تری را در هواپیماها نسبت به خانه ارائه می‌کند.

دیو موشر از Insider گزارش داد که اطلاعات 47 درصد سریع‌تر از کابل‌ها حرکت می‌کنند زیرا در خلا در فضا حرکت می‌کنند و نزدیکی آن به زمین زمان تاخیر را کاهش می‌دهد. جاناتان هوفلر، معاون فروش تجاری استارلینک اسپیس ایکس، گفت که انتظارات مسافران برای اتصال در پرواز “سریع‌تر از تغییر فناوری تغییر کرده است”، CNBC گزارش داد که به Starlink فرصتی برای برآورده کردن نیازهای بازار داده است.

قرارداد اسپیس ایکس با هواپیمایی هوایی

هواپیمایی هاوایی در ماه آوریل قراردادی را با اسپیس ایکس امضا کرد و اعلام کرد که برنامه‌های بلند پروازانه‌ای برای ارائه خدمات Starlink به برخی از جت‌های خود دارد. برای طولانی‌ترین زمان، خطوط هوایی، کشتی‌ها و قطارها به ماهواره‌هایی متکی بوده‌اند که در مدارهای ژئوسنکرون در فاصله بیش از 22000 مایلی قرار دارند.

با این حال، استارلینک اسپیس ایکس هزاران ماهواره را در مدار پایین زمین یا فقط چند صد مایل از زمین قرار داده است. جاناتان هوفلر، مدیر فروش تجاری استارلینک، در یک کنفرانس هوانوردی در اوایل این ماه گفت: «ما در مورد تجربه مسافران وسواس داریم. ما به زودی سوار هواپیما خواهیم شد، بنابراین امیدواریم مسافران از این تجربه شگفت زده شوند.

اظهارات ایلان ماسک درباره استفاده از اینترنت استارلینک در کشتی و هواپیما

ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیر عامل اسپیس ایکس، قبلا گفته بود که انتظار می‌رود از انواع وسایل نقلیه استارلینک استفاده شود مانند: هواپیما، کشتی، کامیون‌های بزرگ و RVs. ماسک، همچنین مدیرعامل شرکت سازنده خودروهای الکتریکی Tesla Inc (TSLA.O)، گفته بود که اتصال خودروهای تسلا به Starlink را نمی‌بیند، زیرا ترمینال ما بسیار بزرگ است. زمانی که دولت ایالات متحده، بررسی زیست محیطی، پایگاه عظیم و آینده نگر استارشیپ خود در تگزاس را تکمیل کرد، اسپیس ایکس بر یک مانع مهم غلبه کرد.

شرایط و مجوز FFC برای استفاده از اینترنت استارلینک در کشتی و هواپیما

مجوز FCC همچنین شامل اتصال به کشتی‌ها و وسایل نقلیه مانند نیمه‌ کامیون‌ها و RVها می‌شود، در حالی که SpaceX سال گذشته درخواست کرد تا از خدمات مشتریان ثابت استفاده کند. اسپیس ایکس قبلا نسخه‌ای از سرویس خود به نام «Starlink for RVs» را با هزینه «قابل حمل بودن» اضافی به کار گرفته بود.

FCC شرایطی را برای سرویس Starlink در حال حرکت اعمال کرد. SpaceX موظف است هر گونه تداخل دریافت شده از خدمات فعلی و آینده را بپذیرد. و سرمایه گذاری بیشتر در Starlink این خطر را که عملیات ممکن است مشمول شرایط یا الزامات اضافی از FCC باشد متحمل می‌شود.

SpaceX و شرکت هوا فضا

اکنون، شرکت هوا فضا مجوز دیگری دریافت کرده است. بررسی محیطی برای فضاپیمای پیشنهادی SpaceX Starship و برنامه موشک Super Heavy در بوکا شیکا، تگزاس، در حدود 1000 مایلی غرب کیپ کاناورال، جایی که اسپیس ایکس فضانوردان ناسا را ??به ایستگاه فضایی بین‌ المللی پرتاب می‌کند، بود.

استفاده از اینترنت استارلینک در کشتی و هواپیما برای مردم عادی چه معنایی دارد؟

این بدان معناست که با وجود اینترنت استارلینک، اتصال به اینترنت بدون قطع و وصل شدن در همه نقاط وجود دارد. دیگر وقتی سوار هواپیما می‌شوید، به سفر دریایی می‌روید، یا رانندگی در کراس کانتری می‌کنید، تلفن خود را خاموش نکنید. در مصاحبه اخیر با اینترنت اکسپلورر، استیو برچ، کاربر خارج از شبکه استارلینک، گفت که سرویس Starlink بسیار عالی است، اما همچنین شمشیری دولبه است، زیرا افراد، همیشه در دسترس هستند.

تلاش SpaceX برای جذب مشتریان

اسپیس ایکس در تلاش است تا مشتریان تجاری را به Starlink جلب کند. شرکت دلتا ایر لاینز این سرویس را آزمایش کرده است. در حالی که خطوط هوایی هاوایی در ماه آوریل اعلام کرد که سرویس Starlink را به هواپیماهایی که در مسیرهای بین جزایر هاوایی و قاره ایالات متحده و سایر مکان‌های خارج از کشور پرواز می‌کنند، اضافه خواهد کرد.

رقبا نیز در تلاش هستند تا پیشنهادات خود را تقویت کنند و مشتریان را در میان خود نگه دارند. Viasat Inc، یکی دیگر از ارائه دهندگان اینترنت ماهواره‌ای، بهار امسال گفت که شرکت هواپیمایی Southwest تصمیم گرفته از سیستم Wi-Fi در حین پرواز خود در هواپیماهای جدید، از پاییز امسال استفاده کند. شرکت Amazon.com قصد دارد هزاران ماهواره را برای دسترسی به طیف وسیعی از مشتریان بالقوه پرتاب کند.

نتیجه گیری

در یک دستاورد بزرگ برای ایلان ماسک، دولت ایالات متحده راه را برای SpaceX برای ارائه خدمات اینترنتی مبتنی بر Starlink با وسایل نقلیه متحرک باز کرد. Starlink شرکت SpaceX اکنون در 32 کشور در دسترس است. استارلینک فناوری است که بسیاری از قایقران‌ها به دلیل عملکرد بالقوه و انعطاف پذیری به آن علاقه مند بوده‌اند. زیرا با روی کار آمدن اینترنت استارلینک در کشتی و هواپیما برای افرادی که در این موقعیت‌ها مشغول به کار هستند، می‌توانند ارتباط بهتر، سریع‌تر و بیشتری با خانواده، دوستان و آشنایان خود داشته باشند. اما برای عموم مردم که می‌خواهند در سفر از گوشی و اینترنت دور باشند خیلی خوشایند نیست زیرا دیگر هیچ بهانه‌ای برای قطع ارتباط ندارند.