سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نرم افزار مانیتورینگ Zabbix: راهی آسان برای مانیتورینگ زیرساخت ش

همیشه دیدن آنچه در داخل سیستم می‌گذرد دشوار بوده است و انجام این کار در دنیای امروز ما به یک چالش اساسی تبدیل شده است. داشتن یکی از ابزارهای مانیتورینگ به سازمان‌ها کمک می‌کند تا وضعیت سیستم را بررسی کرده و از اتفاقات سازمان آگاه باشند. مانیتورینگ فرایند نظارت بر منابع سیستم و سرور است که شامل CPU، حافظه، ورودی/خروجی، شبکه، هارد دیسک و فرایندهای دیگر می‌شود.

این سرویس امکاناتی را ارائه می‌دهد که بر اساس آن می‌توان عملکرد یک سیستم را به راحتی کنترل کرد و هنگامی که مشکلی پیش می‌آید، سامانه مانیتورینگ بلافاصه هشدار می‌دهد و سازمان می‌تواند به سرعت برای حل آن اقدام کند. برای این کار از ابزارهای مانیتورینگ مانند: Nagios، Zabbix، Ntop استفاده می‌شود. نرم افزار مانیتورینگ Zabbix یک ابزار عالی برای انجام این کار است که در این مقاله در مورد آن صحبت می‌کنیم. همچنین، در این مقاله به مقایسه نرم افزارهای Zabbix و Prometheus خواهیم پرداخت.

چرا به مانیتورینگ نیاز داریم؟

جمع آوری اطلاعات: برنامه‌های کاربردی بزرگ داده‌های زیادی تولید می‎کنند که باید برای بهبود عملکرد محصول و در نتیجه پیشرفت کسب و کار تجزیه و تحلیل می‌شوند.

نظارت شبانه روزی: نیروی انسانی هرگز نمی‌تواند سرورها را هفت بیست و چهاری نظارت کند. اما بسیار مهم است که هر اتفاق غیرمنتظره روی سرور بلافاصله اطلاع داده شود و نسبت به حل آن اقدام صورت گیرد. نرم افزار مانیتورینگ این کار را برای سازمان شما انجام می‌دهد.

هشدار: ابزارهای مانیتورینگ یک عضو نامرئی است که درباره اتفاقات غیرمنتظره در سیستم هشدار می‌دهد.

تاریخچه نرم افزار مانیتورینگ Zabbix

این نرم افزار توسط Alexei Vladyshev طراحی و تولید شد و در حال حاضر  تیمZabbix SIA  به طور فعال توسعه و پشتیبانی این نرم افزار را برعهده دارد. Zabbix یک نرم افزار نظارتی منبع باز است که سلامت و یکپارچگی پارامترهای شبکه و سرور را بررسی می‌کند. نرم افزار Zabbix داده‌های آرشیوی را به صورت جدول و نمودار نشان می‌دهد و همین ویژگی زابیکس را به یک نرم افزار عالی برای برنامه‌ریزی و گزارش دهی تبدیل کرده است.

این نرم افزار مانیتورینگ از سیستم عامل‌های مختلفی مانند: Mac و Linux پشتیبانی می‌کند و از یک دیتاسنتر جداگانه برای ذخیره داده‌ها و نظارت بر برنامه‌ها استفاده می‌کند. ابزار مانیتورینگ Zabbix به زبان برنامه نویسی C توسعه یافته است. و از زبان PHP برای پشتیبانی وب استفاده می‌کند.

ابزار مانیتورینگ Zabbix چیست؟

نرم افزار مانیتورینگ زابیکس یک راهکار نظارتی منبع باز برای کنترل و نظارت سرورهاست. این نرم افزار مفید توسط توسعه دهندگان برای نظارت بر شبکه و سلامت و یکپارچگی سرورها، ماشین‌های مجازی، برنامه‌ها، سرویس‌ها، دیتاسنتر، وب سایت‌ها، کلود و غیره استفاده می‌شود.

زابیکس از یک مکانیسم هشدار استفاده می‌کند که از طریق تعدادی از پلتفرم‌ها مانند: ارسال ایمیل به کاربران هشدار می‌دهد. هشدارهای مبتنی بر ایمیل این نرم افزار را می‌توانید تقریبا برای هر رویدادی تنظیم کنید و مشکلات سرور را به سرعت برطرف کنید. یکی از مزیت‌های اصلی این نرم افزار این است که هزینه ای ندارد و کاملا رایگان است. این نرم افزار داده‌ها را از تمام منابع جمع‌آوری می‌کند، آن‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و داده‌های نهایی را به طور مناسب نمایش می‌دهد.

ویژگی‌های نرم افزار مانیتورینگ Zabbix

Zabbix  به عنوان یک نرم افزار نظارت بر شبکه، مجموعه‌ای از ویژگی‌ها را در یک پکیج ارائه می‌دهد. در زیر برخی از ویژگی‌های آن را شرح می‌دهیم:

  • تصویر سازی گسترده
  • رابط برنامه نویسی Zabbix
  • اطلاع رسانی و بهبود
  • نصب و راه اندازی بی دردسر
  • امنیت و احراز هویت
  • تشخیص مشکل
  • مانیتورینگ گسترده
  • جمع آوری داده‌ها
  • ترسیم نمودار در زمان واقعی
  • ثبت حسابرسی
  • پیکربندی آسان

چرا Zabbix ؟

شما به راحتی می‌توانید سرورها، برنامه‌ها و دستگاه‌های شبکه را با این نرم افزار نظارت کنید و آمار دقیق و داده‌های مهم را جمع آوری نمایید. زابیکس به گونه‌ای طراحی شده است که در محیط‌های کوچک و بزرگ قابل استفاده باشد. سپس با استفاده از داده‌های جمع آوری شده، زیرساخت‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند. و بر اساس ظرفیت برنامه ریزی را انجام می‌دهد. علاوه بر این، نرم افزار زابیکس بدون هیچ هزینه‌ای ارائه می‌شود.

مولفه‌ها و اجزای نرم افزار مانیتورینگ Zabbix

نرم افزار Zabbix از چندین بخش اصلی نرم افزاری تشکیل شده است. این مولفه‌ها به همراه ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌ها را در ادامه توضیح می‌دهیم.

سرور: سرور زابیکس به عنوان بخش مرکزی، دسترسی و یکپارچگی اطلاعات را برای سازمان فراهم می‌کند. تمام تنظیمات، داده‌های آماری و عملیاتی در سرور ذخیره می‌شود.

ذخیره سازی دیتابیس: تمام اطلاعات و همچنین داده‌های جمع آوری شده توسط نرم افزار در یک پایگاه داده یا دیتابیس ذخیره می‌شود.

رابط وب: برای دسترسی آسان به نرم افزار مانیتورینگ Zabbix از هر مکان و از هر پلتفرمی، یک رابط مبتنی بر وب ارائه شده است. این رابط بخشی از سرور است و معمولا (نه لزوما) روی همان ماشین فیزیکی که سرور نصب شده، اجرا می‌شود.

پروکسی: پروکسی زابیکس داده‌ها و دسترسی‌ها را از طرف سرور Zabbix جمع آوری می‌کند. پروکسی یکی از اجزای اختیاری این نرم افزار است؛ اما نصب پروکسی می‌تواند بار سرور را توزیع کند.

مولفه‌ها: این مولفه‌ها بر اساس اهداف مانیتورینگ زابیکس راه اندازی می‌شوند. تا به طور فعال منابع و برنامه‌ها را ردیابی کنند و داده‌های جمع آوری شده را به سرور گزارش دهند.

نحوه نصب و پیکربندی نرم افزار  Zabbix

برای نصب این نرم افزار الزاماتی وجود دارد و اولین مورد این است که نرم افزار مانیتورینگ Zabbix به حافظه و دیسک نیاز دارد. حداقل 128 مگابایت حافظه فیزیکی و 256 مگابایت حافظه دیسک برای راه اندازی آن مورد نیاز است. ممکن است نرم افزار زابیکس بسته به تعداد پارامترهای نظارتی در دیتابیس خود، به منابع قابل توجهی برای CPU  نیاز داشته باشد. نرم افزار زابیکس به راحتی بر روی سیستم عامل‌هایی مانند مانند: لینوکس، مک، سولاریس و ویندوز نصب می‌شود. در اصل چهار روش برای نصب Zabbix در سیستم شما وجود دارد:

نصب از طریق پکیج‌های توزیع

دانلود آخرین نسخه از آرشیو منبع و نصب آن

نصب از طریق کانتینر

دانلود ابزار مجازی

مقایسه نرم افزار مانیتورینگ Prometheus و Zabbix

Prometheus و Zabbix دو نرم افزار محبوب نظارت بر شبکه با جامعه کاربران بسیار بزرگ هستند. اما تفاوت این دو نرم افزار چیست و کدام یک از ابزارهای مانیتورینگ برای سازمان شما بهتر است؟

این برنامه‌های مانیتورینگ نظارت قابل اعتماد و مقیاس پذیری را ارائه می‌دهند، اما از نظر فناوری و نحوه استفاده با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. Prometheus و Zabbix از ابزارهای مهم نظارت بر شبکه برای بیشتر دستگاه‌ها و سیستم‌های مورد استفاده در سازمان‌های بزرگ و کوچک می‌باشند. این راهکارهای نظارت بر شبکه خدمات مقیاس پذیری را ارائه می‌دهند، اما همانگونه که اشاره کردیم، در نحوه استفاده بسیار متفاوت عمل می‌کنند.

نرم افزار Prometheus یک پلتفرم نرم افزاری منبع باز برای نظارت و هشدار می‌باشد که از فناوری خود برای ارائه گزارش‌های بسیار سریع استفاده می‌کند. پلتفرم پرومتئوس بیشتر برای فناوری‌های ابری و پلت‌فرم‌های بسیار بزرگ مناسب است. نرم افزار مانیتورینگ Zabbix یک ابزار مانیتورینگ در سطح سازمانی است. که می‌تواند هر چیزی را از محیط‌های کوچک گرفته تا سیستم‌های بزرگ و گسترده نظارت کند. Zabbix پیش از Prometheus وجود داشته است و اساسا پشتیبانی گسترده‌تری را ارائه می‌دهد.

نصب و راه اندازی

راه اندازی و پیکربندی Prometheus ممکن است بسیار چالش برانگیز باشد. این نرم افزار امکاناتی مانند: هشدار یا تصویر سازی از داده‌های پیچیده را ارائه نمی‌دهد. بنابراین سازمان‌ها باید به طور جداگانه این افزونه‌ها را نصب و فایل‌ها را به صورت دستی تنظیم کنند. Zabbix  امکانات بیشتری ارائه می‌دهد که با استفاده از آن‌ها نصب و راه اندازی این نرم افزار بسیار راحت‌تر انجام می‌شود.

ذخیره سازی داده‌ها

Prometheus از یک دیتابیس داخلی استفاده می‌کند که اتصال سریع به داده‌ها با استفاده از آن امکانپذیر می‌شود. از طرفی دیگر، نرم افزار مانیتورینگ Zabbix از دیتابیس‌های خارجی محبوب مانند MySQL یا PostgreSQL استفاده می‌کند و سازمان‌ها هنگام این نصب نرم افزاردر سیستم باید دیتابیس‌های ذکر شده را در اختیار داشته باشند.

مدیریت داده‌ها

نرم افزار Prometheus داده‌های سری زمانی را جمع‌آوری می‌کند و آن‌ها را فقط به مدت 14 روز در سیستم ذخیره می‌نماید. از طرفی دیگر، نرم افزار زابیکس حجم بیشتری از داده‌ها را می‌تواند ذخیره ‌کند.

مبتنی بر سرویس یا ماشین؟

Prometheus و Zabbix در محیط‌های مختلف نصب و راه اندازی می‌شوند. در مواقع خاص، Prometheus هشدارهایی را به سیستم‌ و دیتاسنتر ارسال می‌کند. هشدارهای Zabbix نیز از طریق ماشین‌ و دستگاه‌ ارائه می‌شوند. عملکرد هشدار Prometheus ممکن است برای برخی از برنامه‌ها بسیار پیچیده باشد.

نتیجه گیری

انتخاب نرم افزار مانیتورینگ سرور بسیار سخت است و این انتخاب کاملا به کاربر و نحوه استفاده از برنامه‌ها بستگی دارد. نرم افزار مانیتورینگ Zabbix یکی از ابزارهای مانیتورینگ بسیار عالی برای سازمان‌های بزرگ و کوچک است که هر مجموعه‌ای باید حداقل یک بار آن را امتحان کند. امیدواریم این مقاله در همین زمینه به شما کمک کند!